”Ei minusta tullutkaan luokanopettajaa” - Näkökulmia ja vinkkejä alumneilta
15.10.2024
Meistä varmasti jokainen on jossain vaiheessa opintoja pohtinut, onko opettajan ammatti se työ, missä näkee itsensä vielä viiden vuoden päästä. Pohdinta on varsin luonnollista ja tarpeellistakin. Mutta mitäs sitten, jos alkaa tuntumaan ettei opettajuus olekaan ihan se oma juttu? Tähän kysymykseen helpotusta tuomaan, järjestimme perinteisen ”Ei minusta tullutkaan luokanopettajaa” -keskusteluillan. Kutsuimme paikalle viisi OKAn alumnia kertomaan omasta urapolusta, joka ei vienytkään luokanopettajan hommiin.
Opettajankoulutus on paljon enemmän kuin vain opettajaksi valmistava tutkinto – se on monipuolinen ja arvokas pohja monille erilaisille urapoluille. Toisinaan tuntuu unohtuvan, että meistä nimenomaan valmistuu kasvatustieteen maistereita, toki sillä ihanalla luokanopettajan pätevyydellä! Kasvatusalan ammattilaisina meille avautuu ovia kuitenkin myös muualle kuin luokkahuoneisiin. Omaa polkua saa ja pitääkin rohkeasti tutkia! Seuraavaksi esittelen kahdeksan alumnien tärkeintä nostoa urapolun rakentamiseen luokanopettajan papereilla:
1. OKL - Arvokas pohjakoulutus
Luokanopettajan koulutuksessa opitut taidot ovat arvokkaita monilla muillakin aloilla. Esimerkiksi pedagoginen osaaminen, joustavuus, kyky hallita laajoja kokonaisuuksia, ryhmänjohtaminen ja nopea reagointi ovat taitoja, joita arvostetaan työelämässä laajasti. Nämä taidot karttuu meille opinnoissa varsin vahvaksi ! Meillä on siis loistava pohjakoulutus, jonka päälle on helppo rakentaa uusia taitoja ja erikoisosaamista tarvittaessa.
2. Osaamisen sanoittaminen on avainasemassa
Ootko huomannu, että usein työpaikkailmoituksissa haetaan henkilöä, jolla on "soveltuva korkeakoulututkinto" ? Tällöin ei ole vain yhtä oikeaa tutkintoa, mitä työnhakijalta vaaditaan, vaan oma osaaminen tulee sanoittaa ja myydä oikein - kertoa miksi kasvatustieteen tutkinto on soveltuva! On siis tärkeää joskus pysähtyä ja reflektoida mitä taitoja olet oikeasti oppinut opettajankoulutuksen aikana. Ja opettele sitten esittämään ne selkeästi työnhakutilanteissa. Lyhyesti: Tunnista vahvuutesi ja hyödynnä niitä!
3. Opiskele just niitä sivuaineita, mitkä sua kiinnostaa
Tällä hetkellä meillä on vielä mahdollista rakentaa laaja-alainen tutkinto. Ei ole kattoa sille, kuinka monta opintopistettä saat käydä. Ja mikä parasta, meillä Tampereella on vielä laaja sivuaineoikeuskin! Hyödynnä tätä. Erilaisten sivuaineiden opiskelu tuo monipuolisuutta tutkintoosi ja antaa mahdollisuuden myös syventyä omiin kiinnostuksenkohteisiin. Filosofisesti ja ehkä hieman manifestoiden ”Kun tekee sitä mistä tykkää, päätyy usein tekemään näitä asioita”. Älä siis ressaa liikaa siitä, mikä sivuaine olisi järkevä tai antaisi ainepätevyyden. Opiskele juuri niitä sivuaineita, mitkä susta tuntuu kiinnostavilta ja mistä haluat oppia lisää! Tulevaisuudessa voitkin löytää itsesi ehkä jopa työskentelemässä näiden asioiden parissa…
4. Kansainväliset mahdollisuudet
Kansainvälinen kokemus on suuri etu varsinkin nykyisillä työmarkkinoilla. Jos vain mahdollista, kannattaa lähteä opiskelijavaihtoon tai hakeutua kansainvälisiin projekteihin tai harjoitteluihin. Nämä kokemukset tuovat paitsi uutta näkökulmaa, laajentavat verkostojasi, lisäävät globaalia ymmärrystä sekä auttavat erottumaan muista hakijoista.
5. Vertaistuki ja verkostot – älä jää yksin
Työnhaku ja urapohdinnat voivat olla ajoittain haastavia ja turhauttavia. On kuitenkin tärkeää muistaa, ettei näitä kysymyksiä tarvitse ratkoa yksin! Hyödynnä vertaistukea opiskelukavereilta ja kysy rohkeasti muiden kokemuksista ja ajatuksista. Myös opintopsykologi ja uraohjauspalvelut tarjoavat apua silloin, kun suunta tuntuu epäselvältä.
6. Järjestötoiminta ”työelämän hiekkalaatikko”
Järjestötoiminta tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia kartuttaa työelämävalmiuksia turvallisessa ympäristössä ns. hiekkalaatikkoleikkien ääressä. Ainejärjestötoiminta, kuten OKAn toiminta, tarjoaa mahdollisuuksia oppia ja kartuttaa monenlaisia eri työelämätaitoja. Konkreettisia esimerkkejä, mistä voi olla työnhaussa ja työelämässä apua, ovat muun muassa kokoustekniikan ja kirjanpidon hallinta, johtamistaidot sekä projektinhallintataidot. Valtakunnalliset järjestöt, kuten SOOL, on taas loistava tilaisuus verkostoitua ja hankkia tulevaisuuden kontakteja. Saat mahdollisuuksia istua ns. oikeisiin pöytiin.
(Järjestötoimintaan ei ole koskaan liian myöhäistä lähteä! Jos vähänkään kiinnostaa, OKAn syyskokous pidetään 4.11. Virran auditoriossa. Tällöin voit asettua ehdolle, mahdollisesti päästä hallitukseen ja hankkia juuri sen viimeisen CV-merkinnän, jota ehkäpä tarvitset tulevaisuuden unelmatyötäsi varten…)
7. Rakenna siltoja, mutta älä polta niitä!
Työelämässä verkostot ovat kullanarvoisia. Muista siis pitää hyvät suhteet opiskelukavereihin, opettajiin ja muihin yhteistyökumppaneihin. Suomessa tunnetusti piirit ovat pienet ja hyvät kontaktit voivat avata tulevaisuudessa ovia odottamattomiin mahdollisuuksiin. Vink vink. osallistu aktiivisesti opiskelijatapahtumiin, joissa pääset poikkitieteellisesti tutustumaan ja verkostoitumaan uusiin ihmisiin. (Tästä hyvä tekosyy opiskelijabileissä ravaamiseen, akateemista verkostoitumista!!)
8. Viimeisin, muttei vähäisin: Uskalla kokeilla uutta!
Opettajankoulutus ei rajoita mahdollisuuksiasi – päinvastoin, se antaa sinulle vahvan pohjan alalle kuin alalle. Älä pelkää kokeilla uutta ja laajentaa osaamistasi eri suuntiin. Kaikkea saa ja pitää kokeilla, jos on mahdollisuus! Lisäksi meillä on ihana lisä siinä, että meillä on ala johon aina voi palata ja josta löytää usein töitä mistä vain paikkakunnalta. Uralla etenemiseen ei useinkaan ole valmiita vastauksia. Elämässä et koskaan tiedä tarkalleen, mitä seuraavaksi tapahtuu. Osataan myös nauttia siitä!
Nämä edellä mainitut vinkit ovat suoraan viiden ihanan alumnimme suusta, kiitos siis vielä Sanna Majaniemi, Riku Oras, Salla Kukko, Marika Nuuttila ja Jere Riekkinen! Jokainen teistä nosti esiin tärkeitä ajatuksia ja vinkkejä sekä inspiroi omalla avoimuudellaan uskaltamaan rohkeasti luottaa tulevaan! Meillä on hieno koulutus, mutta ainakin itse huomaan välillä sortuvani pohtimaan, olisiko kannattanut valita sittenkin toinen tutkinto tulevaisuutta varten. Tähän ei toki koskaan vastausta saada, mutta teidän keskustelunne ansioita ainakin itse alan rokkaamaan tätä tutkintoa ja siitä saatuja oppeja entistä kovempaa työnhaussa muille aloille! On siistiä valmistua opettajaksi, vaikkei tätä työtä päätyisikään tekemään. Päätän tämän tekstin mielestäni keskustelun kauneimpaan toteamukseenne, että vaikkette opettajina tällä hetkellä toimikkaan, on yhdessä oppiminen ja opettaminen silti teemoja, joita pidätte nykyisissä töissänne yhtenä parhaista asioista! Helposti unohtaa, että oppimista ja opettamista tapahtuu joka puolella koko ajan!
Jere - Väitöskirjatutkija (Turun yliopisto)
Riku - SOOLin toiminnanjohtaja (OAJ)
Sanna - Myymäläpäällikkö
Salla - Seikkailukasvatuksen lehtori (amk)
Marika - Oppikirjojen kustannustoimittaja (Otava)
Kirjoittanut,
Maiju Koppinen / alumnitoimihenkilö 2024