SOOLin terveiset
23.2.2021
Helmikuu on perinteisesti SOOLin näkyvintä aikaa jäsenilleen, kiitos Talvipäivien. Talvipäivät näkyvät ja kuuluvat vuosittain - ei yksinään Talvipäiväviikonloppuna, vaan myös laajemmin Talvipäiväviikon ja TP-startin myötä. Viime vuoden SOOL-vastaava kirjoittikin viime vuoden helmikuussa OKAn blogiin Talvipäivistä. Pääset lukemaan sen täältä. Tänä vuonna SOOL kuitenkin näyttäytyy eri tavalla jäsenilleen, kun Talvipäivät syrjäyttää poikkeusolojen myötä terävöitynyt edunvalvonta.
Kun opetus muuttuu radikaalisti lyhyessä ajassa, on luonnollisesti opetuksen laatu kysymysmerkillä. Meidän liittomme SOOL jos joku valvoo opettajankoulutuksen laatua. SOOLin toimijat ovat ahkerasti selvitelleet eri kaupunkien opetusharjoitteluiden toteutusta ja sen toteutuksen tapoja. Kärkenä onkin ollut varmistaa, että opetusharjoitteluiden laatu toteutuu myös etänä ja hybridimallilla toteutetuissa harjoitteluissa. Myös OKA on ollut samasta asiasta huolissaan, ja kirjoittikin aiheen teemoilta tärkeän blogipostauksen loppuvuodesta. Tuohon postaukseen OKA otti tukea SOOLin aikaisemmista kannanotoista ja teksteistä etätoteutuksiin liittyen - SOOL on aktiivisesti ottanut kantaa opettajankoulutuksen etätoteutuksiin. SOOL on ennen kaikkea tukenut, ollut läsnä ja varmistanut laadukasta opetusharjoittelua aivan jokaiselle opeopiskelijalle, myös meille okalaiselle.
Opettajuus ylipäätään on ollut mediassa läsnä aina poikkeusolojen alusta lähtien. Vuosi sitten keväällä kaikki koulut siirrettiin äkillisesti etäopetukseen. Syksyllä palattiin koulunpenkille maskien, desien ja turvavälien kanssa. Media huutaa kiitosta opettajille, mutta palkkanauhat pysyvät tiukasti samoina kuin ennenkin. OAJ palkitsi juuri jokaisen suomalaisen opettajan vuoden koulutusvaikuttajaksi. Ansaittu, ehdottomasti! Kauniit sanat lämmittävät, mutta entäs meidän hyvinvointimme ja jaksamisemme, jota poikkeusolot ovat haastaneet. Niihin ei kiitokset riitä. Opettajat ovat olleet ahtaalla läpi tämän poikkeusajan, ja tällä hetkellä he taistelevat paikastaan ammattiryhmien rokotejonossa.
Miten me voimme piristää yliopisto-opettajiemme etäarkea, ja näin tukea heitäkin työssään? Meidän opeopiskelijoiden – tulevien opettajien – tulee olla armollisia ja antaa heille aikaa, ymmärtää heidän haasteensa toimia etäyhteyksin toteuttamassa yhtä maailman laadukkaimmista opettajankoulutuksista. Välillä voisimme pitää Zoomissa kameraa päällä, edes pienen hetken. Muistetaan kiittää, kun etäluento päättyy ja antaa palautetta. Pieni vaiva meille, mutta suuri ilo heille. Meistäkin suurin osa tulee vielä joskus kokemaan erilaisten opetustapojen haasteita ja tarvitsemme varmasti tukea silloin.
Me opeopiskelijat muodostamme läpi meidän opintojemme ammatti-identiteettiämme. Nämä kaikki yllä mainitut asiat vaikuttavat siihen, vähintäänkin tiedostamattomana. Olkoon tämä aika ja sen tuomat haasteet muistutus siitä, kuinka merkittävän tutkinnon me tältä opiskelu-uralta saamme. Opettajuus, kasvatus- ja opetusalan asiantuntijuus, on merkittävä osa yhteiskuntaa ja sen rakentumista. Me olemme osa tätä.
Hanna (SOOL Tampere Aluetoimija) & Maiju (OKA ry:n SOOL-vastaava)